Handlingsplan for energibesparelser
Analyser og diskussioner af potentialer for besparelser lagde op til en handlingsplan for en fornyet energispareindsats, som blev vedtaget i et bredt forlig i 2005 (Handlingsplan 2005). Her fremsættes en lang række initiativer som antages at fremme energibesparelser i bygninger.
For nybyggeriet er de væsentligste virkemidler
- skærpelsen af energikravene i Bygningsreglementet,
- krav om energimærkning som led i byggesagsbehandling og
- ophævelse af tilslutningspligt til fjernvarme for lavenergibygninger.
For det eksisterende byggeri er det vedtaget at indføre
- Nye krav i bygningsreglementet i forbindelse med udskiftning af varmeforsyning, vinduer og tagdækning
- Krav om at energimæssige forbedringer skal gennemføres ved større renoveringer (over 25 % af bygningsværdien)
- Forbedret energimærkning af bygninger ved salg og udlejning, som skal gælde max.5 år
- Regelmæssig mærkning af store og offentlige bygninger hvert 5’te år
- Eftersynsordninger for olie og gaskedler og ventilationsanlæg
For at fremme energibesparelser i det offentlige er det besluttet, at
- Statslige bygninger skal gennemføre energibesparelser med tilbagebetalingstid op til 5 år
- Regionale og kommunale bygningsejere opfordres til at følge samme regel
- Det offentlige skal gå foran med energimærkning og mht. at udvikle energitjenesteydelser.
Net- og distributionsselskaber får nye roller, bl.a. i forbindelse med energirenovering:
- De skal levere en væsentlig andel af besparelser
- De skal bidrage med rådgivning om besparelsesmuligheder og indgå aftaler med byggebranchen om pakke- og standardløsninger, så folk har et sted at henvende sig
- De skal afklare sammen med andre aktører, hvordan EU-direktivet om energieffektivisering og energitjenesteydelser kan implementeres.
Hertil kommer hensigtserklæringer om støttemidler til om at fremme forskning, rådgivning, samarbejde i byggebranchen, information og synliggørelse mm. til støtte for energibesparelser i bygninger, bl.a. med lokale energispareudvalg.