Lolland Kommune
Lolland Kommune har været radikalt innovativ i forhold til miljø- og energiomstilling af hele infrastrukturen for varme- og elforsyning, for affaldsbehandling og for spildevandsrensning. En langsigtet satsning siden starten af 1990´erne på at opbygge en ny erhvervsstruktur oven på ruinerne af den gamle skibsværftsøkonomi, har resulteret dels i en unik lokal kapacitetsopbygning i forhold til energi- og miljø, dels i markante projekter.
Indhold på siden
Energi- og klimastrategi
Lolland kommune har vedtaget en klimastrategi i foråret 2009. Strategien sammenkobler muligheder for at skabe vækst gennem at satse på vedvarende energi og innovative løsninger, der bygger på Lollands naturlige ressourcer: vind, biomasse, hav. Lolland vil satse på at være et sted, hvor virksomheder kan udvikle, teste og fremvise grønne energiteknologier, som kan bidrage til at reducere CO2-udledninger, skabe tilpasning til klimaforandringer, og samtidig skabe vækst og arbejdspladser til området. Lolland er i særlig grad sårbar overfor klimaforandringer, da 1/3 af Lolland kommune allerede er beskyttet af diger og mange flere områder vil blive berørt af havstigninger og ekstremt vejr.
Lolland har underskrevet en klimakommuneaftale med Dansk Naturfredningsforening om at reducere CO2-udledningen med 3 % årligt frem til 2025, i første omgang for kommunens egne bygninger. Desuden har kommunen indgået en kurveknækkeraftale med et reduktionsmål for elforbruget i kommunens bygninger på 1% om året fra 2009 til 2011.
Lolland kommune har en række projekter igang, som indgår i energi- og klimastrategien:
- Brintsamfund Lolland i Vestenskov landsby. 30-40 husstande skal forsynes med brint, der kan bruges til at lagre vindmøllestrøm, og som kan omdannes til el og varme i hustet. De første 5 husstande fik installeret brændselscelle og blev koblet til det fælles brintanlæg i 2009.
- Onsevig Klimapark, hvor der etableres en forsøgsproduktion af alger til energiformål.
- Horslunde energilandsby, som skal omdannes til en bæredygtig "energilandsby", hvor der fokuseres på løsninger i private hjem og det offentlige rum gennem klimaaftaler mellem borgere og kommune.
- Lolland Vand-projekter, som omhandler fremtidens vandsituation på Lolland.
Klima- og energistrategien opstiller i øvrigt en lang række visioner og mål for den fremtidige indsats.
Horslunde energilandsby
Horslunde er en landsby i den nordvestlige del af Lolland med ca. 700 indbyggere. Den har status som centerby for det nordvestlige område - distrikt Ravnsborg (forslag til kommuneplan 2010-2022), og skal betjene det omliggende opland. Byen har to skoler, bibliotek, børnehave, lægehus og ældrecenter og den har et bageri og to dagligvarebutikker. Byen har en aktiv beboerforening; i 2010 blev den udnævnt til årets landsby.
Mulighedernes land
Mulighedernes land er et 6-årigt samarbejdsprojekt (2007-12) mellem RealDania og kommunerne Lolland, Thisted og Bornholm rettet mod udviklingen af udkantsområder. Realdania bidrager med en finansiering på 105 millioner, medens kommunerne hver bidrager med 30 millioner. I hver kommune har målet været at udvikle demonstrationsprojekter, der kunne fungere som inspiration for andre udkantsområder (Mulighedernes land på vej, 2008). Projektet har desuden det udgangspunkt at det skal bruge/støtte eksisterende potentialer.
Lolland har udviklet projekterne ud fra en borgerdialog. I opstarten indkaldte man ud fra 7 temaer (herunder temaet energiens Lolland) lokale ideer. Resultatet blev fire projekter: 1) Herregårdsarven (gøre Herregårdene med deres kulturarv synlige og tilgængelige), 2) Færre boliger - bedre boliger (integrere byudvikling og boligsocialt arbejde i landbyen Birket), 3) Sælg Lolland (udvikle Hunseby og Bandholm som kulturhistoriske landbyer) og 4) Energi til lokal udvikling (ideen om energilandsbyen, hvor energiindsats og udvikling af lokalt fællesskab integreres)
Energilandsbyen Horslunde
Horslunde indsendte ca 10 forslag til projektet ’mulighedernes land’, heraf en række forslag, der var relateret til energi. Forslagene blev samlet til projektet ’Energi til lokal udvikling’. Projektet tilførte ressourcer til landbyen til gennemførelse af aktiviteter, tilknytning af projektmedarbejder og adgang til en til pulje, der kunne give 25 % til energirenoveringer.
Projektet har sigtet bredt i forhold til energi. Det inddrager ud over varme- og elforbrug også transportvaner, affaldshåndtering og vandforbrug.
Hovedaktiviteterne i projektet har været
-
Borgermøder; i opstartsfasen blev projektet nærmere afgrænset ud fra borger ønsker og teknisk vurdering
-
Spørgeskemaundersøgelser ift hustandenes varme og el-forbrug
-
Informationskampagner og tilbud om rådgivning
-
Indkaldelse af ansøgninger ift energirenoveringer, tildeling af tilskud på 25% (tilbuddet blev givet til alle med postnummeret 4913, ikke kun Horslunde by)
-
Afholdelse af energimesse med deltagelse af rådgivere og udbydere af energiløsninger
Projektet afsluttes i 2012
Horslunde har en sammensat bygningsmasse. Der er en gammel central bydel med huse fra før 1930 og områder med parcelhuse. 60 % har individuelle oliefyr, 25 % er opvarmet med elvarme. Den særlige profil (med en høj andel af elvarme) udgør en barriere i forhold til evt fælles energianlæg; omkostningerne bliver for store for den gruppe da det kræver installation af ny centralvarmeanlæg. Generelt er det et problem at huspriserne i området er for lave til at kunne begrunde større investeringer i alternative energiløsninger. Energirenoveringer motiveres derfor i højere grad med besparelser og øget komfort.
Baggrund og politisk strategi
Den følgende gennemgang af baggrunden for Lolland Kommunes stærke satsning på energi- og miljøprojekter bygger på interview med involverede kommunale medarbejdere.
Høj arbejdsløshed i 90’erne
I starten af 1990´erne havde Lollands forskellige kommuner meget høj arbejdsløshed, et stort overskud af sociale klienter, og en dårlig kommunal økonomi. Selvbilledet af at være udkantsområde med en samfundsudvikling der løb baglæns spidsede så meget til, at der kom en modreaktion fra forskellige ildsjæle, politikere og institutioner. Nakskov Kommune gennemførte en økonomisk rammestyring for alle institutioner og enheder parret med en decentraliseret beslutningsproces over egne midler og ressortområder. Det gav et stort skub i ansvarliggørelse og tilskyndelse til at gennemføre nye tiltag med den nye gennemsigtighed i budget og ansvar.
Efter 84 års SD dominans, bliver en SF´er borgmester i 1998. Borgmesteren og byråd beslutter at få folk ind udefra til at få hjælp til deres organisation, heraf nuværende projektchef i Lolland Kommune Leo Christensen, til at udvikle en fælles forsyningsenhed ud af de eksisterende 6 selskaber. De ledende folk var ingeniører som blev sat sammen i en særskilt udviklingsenhed, medens teknikere fra forsyningselskaberne blev sat til at lede. Sammenlægningen af selskaberne, udviklingsenheden, ledelsopstramningen og tilførsel af en ny revisor viste at føre til opdagelse af store økonomiske aktiver der lå i anlæggene – i dag vurderet til 4 mia. kr., samt en egen kapital på 800 millioner til investeringer i ny teknologi.
Investeringer i tiltrækning af erhverv
Skatterne blev i 1998 forhøjede til at give omkring 100 millioner kr. for at give et overskud til investeringer. Strategien var at bevare Nakskov som en af Danmarks 3 erhvervshavne, sammen med Kalundborg og Køge. Der var forslag til udviklingstrategi baseret på billig arbejdskraft ved at tiltrække IT-virksomheder, men istedet satsede på miljø- og energi som udviklingspotentiale. Med en stor styrke af arbejdsløse, kvalificerede SiD´ere ville man have en styrke med tilknytning af vidensinstitutioner.
Kommunen købte Nakskov skibsværft for at udbyde plads til et aktivt kuvøse område for firmaer der leder efter lokaliseringssted med tilbud om at begrænse de afledte omkostninger. De 14.000 m2 kvadratmeter store svejse- og malehaller var egnet til især store konstruktioner. Det har ført til at en række firmaer har lokaliseret sig her midlertidigt eller permanent – herunder husbåde produktion, og brug af lagerhal til brogbygningsudstyr. VESTAS manglede i 1998 et midlertidigt område for at kunne producere de 23 meter store vinger – og det lykkes at få teknikere og arkitekt til at designe en fabrik til VESTAS, som gerne ville leje lokalerne for en 5-årig periode. Kommunen etablerede en it skole, specialarbejder uddannelser for VE området, samt et kuvøse center for VE anlæg. De har tiltrukket en række VE virksomheder og anlæg – herunder bølge-energi anlæg, mm.
Kommunen købte en gård med 750.000 m2 jord der lå lige klods op af værftet, i dag solgt til yderligere erhvervsaktiviteter, herefter er der i kommuneplantillæg og lokalplan reserveret 700.000 m2 og pt. 1,5 mio m2 til agroindustri område.
Klar til avancerede biobrændselsanlæg
Som eksempel på hvordan de anvender ledige arealer, tekniske anlæg og ledig arbejdskraft til deres test facilitets platform, byggede Kommunen i 2003-04 wt 20 megawatt kraftvarme flis anlæg i to afdelinger, det ene efter konventionel indfødnings- kølesystemer, det andet anvendes til test af forskellige nye innovationer i fyrings- og processystemer. Anlæggets ansatte styrer og optimerer egenhændigt, men referenceanlægget er koblet op på et internationalt netværk af teknikere og fungerer med web kamera som reference for netværket. De samarbejder med eksterne kommercielle partnere som bruger Lolland til afprøvning og innovation på fuld skala anlægget, i stedet for at virksomheden alene arbejder i laboratoriet og dernæst skal tage chancen i storskala drift.
Ved at sidde med inde i industriens forsknings- og udviklingsafdelinger får kommunens teknikere og flisanlæggets medarbejdere en meget tidlig viden om investeringer i nye anlæg og kan 3-4 år før andre have forud opgraderet lokalplaner, VVM processer mm. og udformet infrastruktur mm. derefter. Derfor kan de hurtigt få investorer til at opføre de omtalte anlæg. Kommunen fraskriver sig alle IPR rettigheder, ved at de giver afkald på få del af økonomisk gevinst ved rentable innovationer, men i stedet opgraderes hele anlægget efter en ny teknisk reference og de lokale firmaer der har leveret maskindele, kedler mm får et førstehåndskendskab til de nye forretningsområder. Anlæggene bruges også her til efteruddannelse af teknikere
Denne position har givet dem strategisk afsæt for udlægning af 500.000 m2 jordareal i Regionplantillægget i 2004 til opførelse af avancerede ethanol, biogas og biodiesel anlæg. Kommunen opkøbte jorden, har fået investorerne på plads og er gået i gang med Vækstforum midler med at afdække det biologiske brændstof potentiale på Lolland. forhandlinger. Halmkeddel anlægget stoppes i 2009, i stedet opføres et EPUS forgasningsværk baseret på halm, roetoppe, gylle, haveaffald m.m. til produktion af biogas. Dernæst bygges et ethanol anlæg også baseret på EPUS indgang.
Fremtidig erhvervs- og beskæftigelsesudvikling?
Den 26.10.2010 kom imidlertid meldingen om at Vestas lukker 4 virksomheder i Danmark, herunder vingefabrikken i Nakskov. Dette berører ikke alene de 430 medarbejdere, men også medarbejdere hos underleverandører og tilknyttede virksomheder, typisk 2 yderligere for hver fyrede Vestas-medarbejder iflg. borgmester Stig Vestergård.
Lolland satser dog stadig stærkt på sin strategi med at tiltrække clean-tech-erhverv. Senest er det lykkedes at få en solcellevirksomhed, Dansk Solenergi a/s til at opføre en fabriksbygning ved Holeby. Denne bygning skal samtidig tjene som demonstrationseksempel for solcelleintegreret byggeri, sehttp://www.dansksolenergi.dk.. Planen er at gøre fabrikken energiproducerende ved hjælp af solceller på taget og at opstille flere demonstrationsanlæg.
Kapacitetsopbygning og projekter
Kapaciteten er knyttet til kommunens egen miljø- og teknikafdeling, og et sæt af selvstændige institutioner, skabt med støtte fra kommunen:
- BASS: Baltic Sea Solutions: Projektudviklings- og vidensorganisation indenfor turisme, energi, miljø, landbrug og forretningsudvikling (Lolland-Falster). De indgår i netværk af danske vidensinstitutioner og et internationalt regionale udviklingsnetværk omkring Østersøen.
- Grønt Center (Holeby): Projekt- og udviklingscenter primært orienteret mod landbrug og fødevarer
- IWAL: International Wind Academy Lolland: Forsøgs og udviklingscenter for vindmølleindustrien.
- LOKE: lokalt investeringselskab for energi- og miljøprojekter, hvor kommunen har skudt 2-cifrede millionbeløb ind
Lokale energiprojekter
Det har dannet grundlag for et spektrum af lokale energiprojekter, de mest markante er
- Brintsamfund Lolland. Demonstrationsprojekt for brint og brændselscelle
- Community Test facility: Kommunens erhvervspolitiske satsning på at udnytte ledig manuel arbejdskraft og know how fra de mange VE anlæg, for aktiv anvendelse af kommunens miljø- og energitiltag til at invitere til (fuld skala) forsøg i partnerskab med private og offentlige udviklingsprojekter. Der satses på at tiltrække international kapital til at indgå i joint venture selskaber med danske firmaer om at udvikle fuld skala VE anlæg, med afsæt i den viden som de gennemførte erfaringer på Lolland rummer.
- 500 vindmøller på Lolland-Falster med to store havmølleparker (Rødsand og Vindeby)
- bølge-energi anlæg der skal fungere som hydrofor og fundament for kommende havmøller, hertil bruger kommunen 3 mio kr. for at kunne bruge anlægget som demonstrationsanlæg for studerende og gæster ved COP15
- 3 affalds- og flisbaserede fjernvarmeværker baseret på halm (10 megaWatt), 28megaWatt teknisk fedt og træflis (20 megaWatt)
- rapsolieanlæg opført i 2007, Rapsol, der skal forsyne kommunale decentrale varmeanlæg og substituére traditionel dieselolie. Analyser og afprøvning af udvikling af små kollektive varmeanlæg i landområderne.
- bio-gasanlæg og et bio-ethanol anlæg under forberedelse (Grønt Center).
- flere mindre symbiose-orienterede miljø- og energiprojekter omkring Nakskov havn, industri og kommunale selskaber
Energi- og boligområdet
Lolland Kommune har et stærkt miljø- og energipolitisk fundament for et sektorstrategisk arbejde med by- og boligudviklingen. Infrastrukturelt har de en situation hvor fravær af naturgasnettet og overskydende energi fra vedvarende energikilder på Lolland giver muligheder for at arbejde med alternativ energi- og varmeforsyningsformer. Miljø- og energipolitiske visioner og omstillingsmål har således en meget central placering i kommunens politik og strategiske handleplaner.
Som grundlag for miljø- og energiarbejdet blev der gennem BASS udarbejdet et forslag til strategi- og handlingsplan: ’Grøn Energi Lolland Falster’ (2007), hvor alternativ energi, erhvervsudvikling knyttet til energiaktiviteter og energibesparelser i bygninger identificeres som indsatsområder.
Således er det bl.a. målet at mindst 90% af opvarmningen af private og offentlige bygninger skal være baseret på vedvarende energi. Desuden skal Lollands elforbrug reduceres med 25% inden 2025.
Den ældre boligmasse
Lolland har et sæt strukturelle bolig problemer:
- En bosætnings- og befolkningssituation som afviger fra regionens mere centrale regioner. 1200 boliger (primært i landområder), som forventes at være overflødige
- Faldende befolkningstal og manglende mulighed for at tiltrække pendlere
- En ældre boligmasse i landdistrikterne i dårlige energitilstand, oliefyrede og aktuelt uden kollektive energi- og varmeforsyningsmuligheder.
”Grøn energi Lolland Falster” udpeger på den baggrund også delmålsætningerne:
- Udvikling af tilbud til alle om CO2-neutral alternativer til opvarmning med olie
- Løft af landdistrikterne med opgradering af boligernes energistandard og energifællesskaber mellem landbrug og boliger.
Plan for boliger og bosætning
I kommunens oplæg ”plan for boliger og bosætning i Lolland Kommune” er prioriteret kondemnering og opgradering af en stor del af boligmassen. Hensigten er at tynde ud i den mest slidte del af det almene boligbyggeri samt at komme af med imageskadende tomme bygninger i landdistrikterne. Der er i tilknytning til den strikse målsætning om at blive energimæssig bæredygtig på opvarmningsområdet først og fremmest tænkt på opgradering af kommunens egen bygningsmasse. Kommunen har på denne baggrund altså endnu ikke udnyttet lokalplanen til at stille energikrav – måske af frygt for at nytilflyttere ikke vil komme.
Lolland Kommune illustrerer nødvendigheden af at arbejde med differentierede strategier for energidelen af klima-integrerede løsninger for boligerne – strategier der tager højde for historicitet og lokale strukturelle og politiske betingelser. Satsningen på så markant høje vedvarende energirater udgør således et systemisk teknologispor der på længere sigt måske mindsker behovet overhovedet for de meget skrappe normer til lavenergibyggeri?